Land Desolate: Marcus Oliver Obert
Vyškovec, oblasť Kopaníc na južnej Morave, spomínaný aj ako kraj drsných krás sa v projekte Land Desolate stáva predmetom skúmania nadprirodzenosti, odvolávajúcsaz veľkejčastinahistóriuapovestis
Zaujímam sa o silu týchto bohýň a ich pomoci ľudu v otázkach ako prírodných, tak aj v sociálnych s cieľom zaostriť na krajinu a interpretovať jej tajomno s odkazom na minulosť a praktiky týchto bohýň. Charakter krajiny sa nesie v citeľnej nehostinnosti, prázdnote a život je tam len občasný až žiadny. Prírodné vplyvy a najmä počasie je tam premenlivé, tmavé takmer celoročne. Len malá časť tamojšieho obyvateľstva si pamätá tieto tradície a povesti. Genéza bohýň zaniká s poslednou generáciou v minulom storočí, no skrz surovosť krajiny je stále prítomná.
Tentokrát sa vo svojom fotografickom procese dostávam medzi roviny dokumentu a konceptuálnej fotografie s občasným postprodukčným vizuálnym zásahom. Vychádzam z praktík, ako sú liatie vosku alebo zaklínanie búrok. Zvukovo-dynamickými stopami sa pokúšam vytvoriť enviroment búrky, čím vyjadrujem osobné prežitky s charakterom miest v kraji, kde sa pohybujem cez desať rokov. Týmto spôsobom približujem pôvod zaklínača búrok z Vyškovca. Intuitívne a citlivo narábam s archívom a postupným skladom kompozícií hľadám odpovede na svoje otázky v snahe napodobniť postupy bežného ľudu žiadajúc rady od bohýň.
Experimentálne praktizujem voľný druh terapie na sebe samom a ponáram sa do týchto miest so snahou pochopiť minulosť spojenú s bohyňami s cieľomvyzvaťčloveka,
ENG:
Vyškovec of the Kopanice area in south Moravia, also referred to as the Land of raw beauty is being taken as the subject of examination of etherealness and supernaturalness in the project of Land Desolate, while intensively referring to history and tales linked to the presence of goddesses portrayed as „moudré baby“ (transl. „wise old women“) that fluctuate in time somewhere between the past, present and future. The Kopanice region itself was always the bearer of various folklore traditions, albeit the harsh mountain area and slow social progress of the village has led the people more and more towards nature and hence to prefer folklore magic over the church.
I am looking into the force of these Goddesses and how they helped the villagers in questions regarding both society and nature while aiming to put the land more into focus and to interpret it’s eeriness while pointing to the past and the practices of said Goddesses. The land’s character bears noticeable bleakness and emptiness, which go hand-in-hand with life that is barely even there. Natural influences, mainly weather, are undergoing constant change while remaining dark and eerie throughout almost the entire year. Only a small fragment of the population of this area remembers these tales and traditions. The genesis of the Goddesses vanished with last century’s last generation, yet it is still present in the form of the land’s crudeness.
In my photographic process, I am now entering the realm between documentary and conceptual photography with an occasional post-production visual intervention. My work is based on various methods such as wax pouring or storm enchantment. With the help of audio-dynamic tracks, I am attempting to create an environment of a storm, through which I am channelling my personal experience with land’s character in a region where I have been moving around for over ten years. By this means, I am bringing the origin of the Vyškovec’s Storm Enchanter closer to the audience. I am intuitively and sensitively working with archive and by progressive composition forming, I am searching for the answers to my questions with the endeavour to mimic the villagers seeking help of the Goddesses.
I am experimentally practising a loose type of therapy on myself by delving into these places as I try to understand the past connected to the Goddesses with the aim to challenge a person, to not see everything as exact but to be able to let go and let one be taken beyond, where there is no need to search for a reason, where there is only acceptance.
Meno autora / Name:
Marcus Oliver Obert
Email: oliver.vyskovec@gmail.com
Telefónne číslo / Phone number: 0903866448
Instagram: https://www.instagram.com/
Katedra / Department: Katedra Fotografie a Nových Médií
Ateliér / Studio: Ateliér Ø Fotografii
Ročník štúdia / Year of Study: 2.
Stupeň štúdia / Level of Study: Bc.
Vedúci pedagógovia / Lead teachers: Mgr.Art Silvia Saparová ArtD., Mgr. Art. Dominika Ličková ArtD.