Scénickosť a gestickosť obrazu: Mgr. art Ivana Mojšová
Vo svojej praktickej diplomovej práci čerpám z jej teoretickej časti, ktorá otvárala
problematiku sugescie diel a obrazov na diváka a ich vzájomný vzťah. Gestickosťou tu
nebude gesto, ktoré by mohlo naznačiť smerovanie tejto práce, ale „gestom“ bude práve
vťahovanie recipienta do sujetu obrazu a manipulácia s ním. Sugescia ako prejav gestickosti.
Túžba na strane diváka dívať sa na niečo doposiaľ nevidené, nepoznané, čo mu zároveň
spôsobuje slasť a povoláva ho stať sa spolu-účastným na ďalšom osude vo fabule obrazu. V
teoretickej práci sa dotýkam konceptu intelektuálnej montáže a jeho silu dohnať diváka k istej
explózii, stavu „mimo“ seba. Na príklade prác Sergeja Ejzenštejna spoznávame montážovú
obrazovú skladbu, vychádzajúcu z vizuálnych kontrastov protikladných obrazov spojených
do novej syntézy. Teda ich vzájomným spájaním je možné docieliť na viacvýznamovosti.
Pôvod možno hľadať u Leva Kulešova, ktorým bol Ejzenštejn silne inšpirovaný. Práve
toto poznanie sa snažím rozvinúť v skiciach, kde ukladám vedľa seba obrazové námety
odkazujúce sa jeden na druhý, spájajúce sa v istej podobnosti, no zakaždým v inom
kontexte. Cieľom je prinútiť diváka zamýšľať sa nad ich vzájomnými vzťahmi a nad
dôvodom výberu námetov. Ako kľúčovú tému, ktorá je spoločným menovateľom prác,
si vyberám túžbu zmocniť sa, podmaniť si subjekt/objekt a vlastniť. Akási honba za
niečím vytúženým, za slasťou, mocou, dobrým úlovkom, chvíľkovým potešením. Preto sa
na mojich obrazoch stretávajú dva tábory bojujúcich a porážaných. Lovcov/predátorov a
obetí/koristí. Pracujem s ambivalenciou scény a množstvom implicitných i explicitných
symbolov a odkazov zobrazených v jej vnútri. Kto je víťazom a kto porazeným? A čo
ak sú si rovnocennými partnermi a uspokojenie prichádza na oboch stranách rovnako? …
Vo svojich maľbách rozoberám vzťahy človeka a zvieraťa z biologického, mytologického,
archetypálneho hľadiska. Taktiež ma zaujíma akási stavovosť vecí. Maľba má silu zamraziť
daný okamih, daruje mu večnosť, ale aký stav zobrazuje? Čo je prejavom živosti na maľbe?
Tak buď ostražitý, či nehľadíš na preparát, na sómu bez duše.
ENG:
The inspiring source in a practical part of my Thesis was its theoretical
part which opened the issue of the suggestiveness of works of art and
paintings and their interaction with the recipient. Suggestiveness is conceived
as a manifestation of gestures. Viewer´s desire to gaze at something unseen,
unknown till now, what causes him pleasure at the same time and calls him
to participate in another destiny in the plot of the painting. The crucial theme
that I am working on in the medium of painting is the desire to seize and
possess something. A kind of chase (hunt) for something desired, for pleasure,
power, „huntsman bag“, ephemeral pleasure. Therefore there are two camps
of belligerent and defeated which meet in my paintings. Hunters/predators and
victims/prey. I work with the ambivalence of the scene and plenty of implicit
and explicit symbols and links displayed inside it. Who is the winner and who
is the loser? And what if they are equal partners and satisfaction comes on both
sides alike? … „You are alive to me, but you breathed for the last time. I will
make you proud (trophy) of my abode, my dear one. „
Meno autora / Name:
Mgr. art Ivana Mojšová
Email: imojsova@gmail.com
Katedra / Department: Maliarstvo
Ateliér / Studio: Mal+by
Ročník štúdia / Year of Study: 2.
Stupeň štúdia / Level of Study: Mgr.
Vedúci pedagógovia / Lead teachers: doc. Mgr. art. Klaudia Kosziba, ArtD.