Atlas rodinných fragmentov: Lucia Gandelová
Základom bakalárskej práce je starý archív rodinných fotografií z obdobia približne od
roku 1940 do roku 1996. Obsahuje circa 550 fotografii rôznej formálnej aj obsahovej kvality.
Fotografie boli uskladnené v jednej škatuli, bez akéhokoľvek systematického radenia, či popisu.
Zámerom práce bolo vytvoriť koncept spracovania daného fotografického materiálu, s cieľom zachovať
ich hodnotu ako rodinnej pamäte, ale taktiež preskúmať album v čistej podobe, ako potenciálny vizuálny
materiál. Vznikla obsiahla fotografická publikácia, pozostávajúca z fotografii a ich výrezov, ktoré autorka spája
a radí podľa daných kritérii. Má charakter atlasu, aby splnila funkciu uchovania informácie,
ktorú materál nesie. Fotografie s výrezmi (fragmentami) sú komponované na dvojstránky,
pričom vznikajú obsahové kompozície s časovým, priestorovým, psychologickým, alebo
vizuálnym naratívom. Ten však ostáva nevyslovený. Jednotlivé dvojstránky na seba
nadväzujú, vytvárajú dojem príbehu, rozprávania, doplnený o opisy charakterov postáv,
či prostredia.
Dielo má zároveň dokumentačnú podobu. Je dokumentom či už obsahovo
— dobová pamäť, predovšetkým socialistického obdobia a života bežnej rodiny v ňom,
alebo formálne — vývoj fotografie ako média v prevažne neprofesionálnom prostredí,
súkromnej sfére. Každý prvok v knihe je označený číslom, odkazujúcim na číslo danej
fotografie v registri. V ňom nájdeme mená jednotlivých osôb, ich rodinné vzťahy, dátumy
narodenia… Obsah pomenúva jednotlivé časti formálne, bez citového náboja.
Publikácia napriek svojej dokumentačnej podobe nesie aspekt anonymity.
Ostáva nepomenovaná, bez grafického spracovania obálky, a preberá tak z časti na seba už
existujúcu anonymitu rodinného archívu v škatuli.
ENG:
Basis of the work is an old family archive, including circa 550 photographs from 1940 to 1996. Stored in a single box. No systematic order, no captions.
My intention was to create a concept of handling the material, in order to preserve its value as a family archive but also to review its potential value as a purely visual material. Eventually I made an extensive photo publication consisting of photographies and their cut outs, classified in different patterns. Its atlas like character is used for preserving the information. Photographies and their fragments are composed due to their time, place, psychological or visual narrative which stays implicit. Compositions follow one after another, creating a narration, storytelling supplemented by description of figures and places.
Publication is also a documentary. Memory of a family living in Czechoslovakia during socialism, but also evolution of photography as a medium in unprofessional environment. Every element is noted with a number referring to a number of photography in register. There are names of people, their relations, dates of birth etc. In the beginning chapters name different compositions formally, without any emotional charge.
Besides its document-like form, publication stays anonymous in a way. Unnamed, plain cover takes up some of the already existing anonymity of a family archive in a box.
Meno autora / Name:
Lucia Gandelová
Email: gandel.lucia@gmail.com
Telefónne číslo / Phone number: 0918 732 530
Instagram: https://www.instagram.com/
Katedra / Department: Vizuálna komunikácia
Ateliér / Studio: Ateliér Priestor
Ročník štúdia / Year of Study: 4.
Stupeň štúdia / Level of Study: Bc.
Vedúci pedagógovia / Lead teachers: doc. Mgr. art. Marcel Benčík, ArtD., doc. Pavel Choma, akad. mal.