MONŠTRANCIA – Liturgický riad: Zuzana Krenželáková
Táto práca sa má zaoberať komplexným dizajnom liturgického riadu s hlavným prvkom – monštranciou.
Monštrancia je umelecky zhotovená, najčastejšie v histórii pozlátená schránka, do ktorej sa vkladá veľká premenená hostia. Používa sa na vystavenie Sviatosti Oltárnej k poklone a pri sviatostnom požehnaní.
Mojím cieľom je vytvoriť liturgické predmety na základe osobného chápania významu náboženstva a potreby používať tieto súčasti obradov. Zároveň som sa snažila vyjadriť nimi môj postoj k celku viery a jej posilnenia pomocou posvätených pomôcok.
…Rozum nám hovorí, že sme súčasťou niečoho väčšieho, väčšieho sveta než je naše momentálne bytie, naše telo a vedomie. V snoch, extáze, meditácii, extrémnom strachu alebo bolesti, pohľad na smrť, či zrodenie je myšlienka prehodnocovaná zo sekundy na sekundu. Človek je konfrontovaný s hranicami každodenného života ako takého. Uchvátený subjektívnou realitou si vnáša do daných situácii určitú nadprirodzenú podstatu.
Krátka definícia náboženstva s ktorou sa stotožňujem : systém ideí odpovedajúcich nejakému konkrétnemu objektu (príroda, nekonečno, nepoznateľné, ideál). Viera má slúžiť ako pomôcka k spokojnému, naplnenému životu.
Schopnosť, resp. sila viery nám môže odpútať naše emotívne sily, ktoré v nás driemu, avšak nemôžu ich vytvoriť samé o sebe, alebo znásobiť (tieto schopnosti sú len v nás). Aby sa tieto potreby odpútali od nás v plnej sile, musíme sa nechať unášať, ovplyvniť daným médiom. Na to sa vo viere vykonávajú opakované rituály, modlitby, akty..
Kolektívne pocity sa samozrejme nemôžu prejaviť bez spoločného média, ktoré prenášajú duchovnosť do éteru. Je to prostredníctvom fixovania sa na vonkajšie objekty. Tak ako na príklad rituály na prvý pohľad predstavujú len súbor manuálnych operácií (pomazávanie, žehnanie, omývanie), tak tieto úkony musia mať božskú tendenciu. Ak má byť niečo posvätené, musí sa to priblížiť k zdroju posvätnosti. Čo je zdroj posvätnosti? Viera.
Tým že je v podstate náboženstvo istý druh mystickej mechaniky, pri ktorej je dôležitá mentálna operácia, nejde priamo o to mať vplyv na neviditeľné božské sily, ale dotknúť sa ľudského vedomia.
Treba pripomenúť, že vitálna sila má skutočne neobyčajnú moc a vplyv. Aby si človek dokázal vysvetliť tieto silné, zvláštne pocity, prepožičiava veciam vôkol seba vlastnosti, ktoré v skutočnosti nemajú. Do reálneho sveta vkladá božský svet, svet, ktorý viac uctieva = vytvorí svet ideálov = vytvorí ideálny svet.
V zhrnutí by sa dalo povedať že ideál, teda viera, náboženstvo sú prirodzeným výtvorom spoločenského života – vytvorené človekom.
Inšpirovala som sa ľudskou bytosťou, pretože je základ, je súčasťou významu náboženstva. Použila som ľudské telo ako médium pre budúce objekty, pretože samotné objekty majú byť médium k priblíženiu sa ku svätosti, ku Bohu. Paradox – ľudský základ použitý pre zobrazenie nadľudskej sily. Na základe myšlienky som vytvorila návrhy – štylizácie ľudských tvarov zameraných najmä na proporčnosť, tie som ďalej viedla v líniách pre zachovanie vzdušnosti a elegantnosti.
Meno autora / Name:
Zuzana Krenželáková
Email: krenzelakovazuz@gmail.com
Instagram: https://www.instagram.com/_
Katedra / Department: Katedra úžitkoveho umenia
Ateliér / Studio: ATELIÉR S+M+L_XL – KOV A ŠPERK
Ročník štúdia / Year of Study: 2.
Stupeň štúdia / Level of Study: Bc.
Vedúci pedagógovia / Lead teachers: prof. Karol Weisslechner, akad. arch.