Raz to proste urobím: Barbora Benková
V praktickej časti diplomovej práce s názvom Raz to proste urobím sa zaoberám témou hľadania istoty v živote, jej objavovania i strácania. Zámerom práce je ponúknuť divákovi možnosť vhliadnuť do môjho pocitu ponárania sa a vynárania z môjho osobného neurčitého mentálneho ne-priestoru, ktorý tvorí zároveň určitú bariéru, ale i permeabilnú vrstvu, cez ktorú sa ja dotýkam sveta a on sa dotýka mňa. Zaujíma ma snaženie sa človeka nájsť svoju pozíciu vo svete, svoje miesto, ukotvenie sa. Je dôležité vedieť odpovede na otázky o mojom bytí, mojich túžbach a mojom smerovaní? Alebo je možné sa nechať vrhnúť do sveta, ktorý je plný neočakávaných zvratov? Veľmi by som raz chcela uvidieť svet taký, aký je. Bez mojich predsudkov a vžitých skúseností. Častokrát sa všetci prepadávame do stavu úzkostí či letargie a nevieme sa pohnúť ďalej.
Pýtam sa samej seba či je ešte možné sa naďalej spoliehať na zaužívané rámce nášho bytia alebo je už skutočne potrebná zmena paradigmy nášho myslenia? Musí sa človek nasilu zaraďovať do určitých kategórií, aby si vymedzil a potvrdil svoje miesto vo svete? Môže mať jedinec istotu vo svojom postavení alebo by sa mal pokúsiť skočiť v ústrety svetu bez akýchkoľvek očakávaní? So stratou pocitu bezpečia vzhľadom na zmeny, ktoré sa okolo nás dejú, sa naše vnútorné pocity trieštia na milión malých kúskov, z ktorých sa skladajú naše obavy. Moja myseľ sa rozpadá na časti, ktoré sa však vždy snažia vytvoriť istý celok a tento zdanlivý chaos sa snažím preniesť aj na plátno obrazu.
Kráčam v noci mestom a aj keď sa pokúšam vnímať zvuky a podnety okolo mňa, moju myseľ neustále zahaľuje podivná hmla a ja sa znovu spúšťam po lavíne jemne obsedantných myšlienok, ktoré ma unášajú a nedávajú mi pokoj. Mám pocit, že do noci vyžaruje teplo môjho tela, i keď ja nič nevidím. Tak nech sa takto môj obraz, moja maľba na mňa pozrie a možno sa vo mne konečne uvidí.
Vo svojom svete figurálnej maľby sa stretávam s problematikou vymanenia figúry z konkrétneho pozadia a zasadzujem ju do akýchsi efemérnych ne-priestorov, do pozadí, ktoré nie sú ničím špecifické, snáď iba mojím rukopisom. Pohrávam sa s myšlienkou či je pre mňa dôležité zasadzovať postavy do kontextov, prečo by nemohli byť na obraze iba samy so sebou bez potreby ich niečím dopĺňať?
Výsledné diela sú zväčša veľkoformátové maľby vystavené v sérii, ktorá reflektuje tematiku práce.
Diplomová práca má za cieľ diváka pozvať do sveta, ktorý je neistý, neurčitý, bejazlivý, opatrný, smutný, úzkostný, osamelý a depresívny. Alebo že by nie? Je to svet možností, preklonenia sa na druhú stranu, otvorenia sa svetu v jeho najlepšom i najhoršom zmysle. Dávanie sa svetu bez očakávania následného úžitku. Ako opakovanie jedného slova stokrát, kedy človek zabudne na jeho význam a počuje ho už len samé o sebe, také, aké v skutočnosti je.
ENG:
Abstract: My diploma thesis deals with the topic of a searching of a certainty in the life, anchoring in the life. I wonder how important is the knowledge of the truth (subjective, objective) for the feeling of a certainty and the identification with this truth and how it is affecting our perception of the events around us and our subsequent reaction to these events. Subtopic of my work is the question if the feeling of lacking something is important for the artist or is it more easier to create something when one does have everything he needs? Are the limitations beneficial for the creative process? I deal with a precarious feeling of an uncertainty daily and I perceive it as a certain propellant and essence of my creative process. Therefore in the practical part of my diploma work I focus on my personal experiencing of a certainty and its absence in various areas of my life – in the creative process, in the relationships, in the work or in the health condition. The output will be the series of large format figurative paintings with possible overlap into the other medias and the aim of these paintings is to capture some fragility of a person in a relation to himself and to others and to capture him taking various positions in a world.
Meno autora / Name:
Barbora Benková
Email: bjohnnybenkova@gmail.com
Instagram: https://www.instagram.com/
Facebook: https://www.facebook.com/
Katedra / Department: Maliarstvo
Ateliér / Studio: Ateliér Mal+by
Ročník štúdia / Year of Study: 2.
Stupeň štúdia / Level of Study: Mgr.
Vedúci pedagógovia / Lead teachers: doc. Mgr. art. Klaudia Kosziba, ArtD.