Sfinga – Komárno, 1914: Denis Dvorský
Jedná sa o 2 pieskovcové sochy pochádzajúce z rodinnej hrobky (rod Trstenský/Nádosy/Czetke), z obecného cintorína mesta Komárno. Sú umiestnené v rozchádzajúcich sa diagonálach pred vchodom do hrobky – jedna na pravej a druhá na ľavej strane (dvere uprostred). Navzájom sú si takmer dokonalými kópiami, až na malý detail: chvost sfingy č. 2 leží popri pravej strane jej tela a sfinga č. 1 ho má na opačnej strane – rafinovaný detail nemyslíte?:)
SOCHY MALI VEĽKÉ PLOŠNÉ ABSENCIE KEMENNEJ HMOTY NA CELOM ICH POVRCHU. CHÝBALI IM TVÁRE, NOHY, DETAILY – DOKOPY ODHADOM 10-20% KAMENNEJ HMOTY. KONDICIA KAMEŇA BOLA EXTREMNE NARUŠENÁ A ORIGINÁLY BY ANI PO REŠTAURÁTORSKOM ZÁSAHU NEVYDRŽALI NA POVODNOM MIESTE DLHO. PRISTÚPILI SME TEDA K “HYPOTETICKEJ REKONŠTRUKCII” PAMIATKY.
HYPOTETICKÁ REKONŠTRUKCIA ZNAMENÁ: KOMPLEXNÉ DOMODELOVANIE VŠETKÝCH POŠKODENÝCH A ABSENTUJÚCICH ČASTÍ SOCHY DO 100% STAVU (NA ZÁKLADE ANALÓGIÍ, IKONOGRAFIE, DATOVANIA, UMELECKO-HISTORICKÉHO SLOHU, RUKOPISU AUTORA, CHEMICKO-TECHNOLOGICKÉHO VÝSKUMU A ĎALŠÍCH SÚVISLOSTÍ), A NÁSLEDNÉ ZHOTOVENIE KÓPIE – ODLIATKU/VÝDUSKU (POMOCOU FORMY), V ADEKVÁTNOM “KAMENINOVOM” MATERIÁLI.
Nezanedbateľnou súčasťou reštaurátorských prác bolo teda aj zhotovenie silikónovo-sadrovej viacdielnej klinovej formy, do ktorej sme následne dúsali/pechovali/vtláčali kameninovú hmotu. Tá pozostáva z 9 dielov piesku (3 diely riečneho, 6 dielov morského) a 1 dielu epoxidu.
PO VYTIAHNUTÍ KÓPIÍ Z FORIEM (2 FORMY, 2 KÓPIE) BOLO POTREBNÉ TIETO KÓPIE EŠTE FAREBNE UPRAVIŤ TAK, ABY SA ČO NAJVIAC PODOBALA FARBE ORIGINÁLU.
ORIGINÁLY SME VYČISTILI, SPETRIFIKOVALI, PRILEPILI ZACHOVANÉ FRAGMENTY A PLASTICKY AJ FAREBNE ICH OPTICKY ČIASTOČNE ZJEDNOTILI. TMELMI SME UZAVRELI OTVORENÉ PRASKLINY A DOPLNILI MENŠIE ABSENCIE, ABY VODA VSTUPOVALA DO JADRA KAMENNEJ HMOTY V ČO NAJMENŠEJ MIERE A NEPRIČINOVALA SA TAK NA ĎALŠEJ JEHO DEGRADÁCII.
(sochy sme deinštalovali ručne, keďže sa nachádzali uprostred cintorína, kde sa nedostala žiadna technika/žeriav. takisto manipulácia s nimi v ateliéri vyžadovala vždy aspoň 2 chlapov…dokonca sme s nimi zničili „paleťák“ s nosnosťou do 2500kg)
autor: nezistený
datovanie: 1914
sloh: eklekticizmus (helenistický & egyptský)
rozmery: 190x110x60cm
hmotnosť: 1000kg
materiál: godulský pieskovec (kataster obce Řeka, Moravsko-Sliezsky kraj, ČR)
SFINGA – STRUČNÁ IKONOGRAFIA
Sfingy sú bájne bytosti, ktorých zobrazovanie začalo v starovekom Egypte. Ich úlohou bolo strážiť kráľovské nekropoly (tak ako Veľká Sfinga v Gyze. V Egyptskom umení sa zobrazoval typ s telom leva ležiacim na bruchu (pokojný stav – strnulé), hlavou faraóna (muža) príp. božstva (napr. baran – Amon) a nemes – pokrývkou hlavy, akú nosili vysoký Egyptskí hodnostári a faraóni. ). Telo leva a tvár človeka má vypovedať o veľkej sile ale zároveň aj o múdrosti vtedajších Egyptských kráľov – faraónov
Neskôr tento typ prebrali Mezopotámci a trochu ho pozmenili – pridali rozprestreté krídla, zmenili postoj tela „Sfingy“ z pokojného ležiaceho stavu do strnulého alebo vykročeného postoja a pridali aj dlhú hustú brčkavou bradu ako je v ich končinách zvykom.
V neskoršom období – v období Helenizmu bol tento archetyp opäť prebratý a celkom pozmenený. Helénsky typ zobrazovania Sfingy bol jemnejší, zároveň ale oduševnelý – živý. Aj na sochách (nie len na maľbách) ma Helénska Sfinga rozprestreté krídla. Namiesto muža s dlhou bradou má v Helénskom vyobrazení Sfinga hlavu ženskú (Gréci zobrazovali svojich démonov smrti ako ženy). Na hlave má často rozmanitý účes, helmu, nemes, diadém alebo inú pokrývku hlavy či šperk. Sfingy z tohto obdobia majú pevné, ženské prsia umiestnené, pod hlavou na prednej časti mačacieho trupu. Tieto prsia môže často zahaľovať brnenie, rovnako ako zvyšok tela, vrátane krídel.
Postupom času sa mohol tento zobrazovací typ vyvíjať, meniť a navzájom kombinovať aj s novšími typmi a prvkami – čoho sú koniec koncov príkladom aj tieto Sfingy z mesta Komárno, ktoré vzišli spojením Egyptského (nemes) a Helénskeho (hlava ženy, prsia, diadém) spôsobu zobrazovania.
ENG:
These are 2 sandstone statues from the family tomb (family of Trstenský / Nádosy), from the municipal cemetery of the town of Komárno. They are located in diverging diagonals in front of the entrance to the tomb, one on the right and the other on the left (door in the middle). They are almost perfect copies of each other, but each one has a tail lying next to her body on the opposite side – a refined detail, isn´t it? 🙂
THE STATUES HAD LARGE AREA ABSENCES ON THE ENTIRE SURFACE. FACES, FEET AND DETAILS WERE MISSING – 10-20% OF STONE MATERIAL. THE CONDITION OF THE STONE WAS EXTREMELY DISTURBED AND THE ORIGINALS WOULD NOT LAST LONG IN THE FLOOD PLACE EVEN AFTER THE RESTAURANT INTERVENTION. WE HAVE ALREADY ACCESSED THE “HYPOTHETICAL RECONSTRUCTION” OF THE MONUMENT.
Hypothetical reconstruction is: Modeling of every missing or damaged part to 100% condition (by analogy, iconography, dating, styles, manuscripts by authors, chemical-technological research and other context), followed by making the copies – the cast (using the mold/negative), in the adequate “stone” material.
(We uninstalled the statues by hand, as they were located in the middle of the cemetery, where no equipment / crane was received)
author: not identified
dating: 1914
dimensions: 190x110x60cm
weight: 1000kg
material: Godul sandstone (cadastre of the village Řeka, Moravian-Silesian Region, Czech Republic)
Meno autora / Name:
Denis Dvorský
Email: Den465@azet.sk
Telefónne číslo / Phone number: 0919 194 777
Instagram: https://www.instagram.com/
Katedra / Department: Katedra reštaurovania
Ateliér / Studio: Atelier reštaurovania kamenných sôch a kamenných článkov architektúry
Ročník štúdia / Year of Study: 4.
Stupeň štúdia / Level of Study: Bc.
Vedúci pedagógovia / Lead teachers: Doc. Gabriel Strassner